Як пропозиція впливає на вартість криптовалют

Чи є криптовалюти із фіксованою пропозицією хорошою чи поганою ідеєю?

Це гаряча тема для дискусій, і криптокомпанії використовують різні підходи під час створення власних активів.

Найбільша криптовалюта у світі, Bitcoin, має фіксовану пропозицію у розмірі 21 мільйону монет — і в квітні минулого року було підтверджено, що 80% цього загального обсягу вже видобуто. Хоча нові видобуті біткоїни незабаром зникнуть, оскільки їхня кількість буде зменшуватися з часом, однак ще довго залишатиметься час до того, як усі монети потраплять в обіг. Фактично, згідно з поточними підрахунками, нові монети перестануть з’являтися аж у 2140 році.

Прихильники фіксованої пропозиції, як це реалізовано в Bitcoin, стверджують, що це створює цифровий дефіцит. Нижча пропозиція може викликати вищий попит, що призведе до зростання цін. Вони також стверджують, що це відрізняє криптовалюти від глобальної фінансової системи, у якій центральні банки можуть фактично друкувати більше грошей через стратегію, відому як кількісне послаблення. Це призводить до інфляції та того, що долар у вашій кишені вже не має тієї ж покупної спроможності, що раніше.

Але в контексті досягнення криптовалютами масового прийняття деякі противники стверджують, що фіксована пропозиція насправді стримує людей від витрат, перетворюючи цифрові активи на спекулятивні інвестиції, які люди просто накопичують. Як зазначається в статті Bloomberg, девальвація неможлива, якщо актив є кінцевим, і це створює ризик того, що власники криптовалют будуть чекати, поки зможуть придбати товари дешевше. У випадку традиційних валют, інфляція є стимулом для споживачів не затримувати свої кошти — чим довше вони залишають гроші в гаманці, тим меншу покупну спроможність вони мають.

Отже, Bitcoin може бути дефляційним. Хіба дефляція — це поганий термін?

Не обов’язково — це може допомогти криптовалюті зберігати свою цінність.

Дефляція відноситься до зниження цін, які ви платите за товари та послуги. Це протилежність інфляції — терміну, з яким ви, ймовірно, знайомі, якщо будь-коли цікавилися, чому ціни в супермаркетах постійно зростають. Хоча у традиційній економіці дефляція вважається поганим явищем, у світі криптовалют це не завжди є негативом.

Інфляція є проблемою, тому що $1,000, які ви зберігаєте в сейфі протягом десятиріччя, можуть зрештою купити набагато менше. Як показує Калькулятор Інфляції США, товар вартістю $1 у 1913 році коштував би сьогодні $25.43.

Як пояснює Браян Карран із Blockonomi, інфляційні ринки також призводять до “безконтрольного рівня боргу” та змушують економіки жити понад свої можливості. Це може заходити в крайнощі — і у Зімбабве рівень інфляції зріс від 59% у 2000 році до 80,000,000,000% (так, 80 мільярдів) у 2008 році. Це явище гіперінфляції, яке робить валюти непридатними до використання. Венесуела, країна, що переживає значну політичну нестабільність, стала одним із найбільших криптовалютних ринків у світі через гіперінфляцію. Один із трейдерів пояснив: “Навіть якщо Bitcoin є волатильним, він все одно безпечніший за національну валюту”.

Криптовалюти на кшталт Bitcoin мають обмежену пропозицію — деякі економісти порівнюють їх із “цифровим золотом”. Коли виробництво зростає, ціни на товари можуть падати, але водночас криптовалюта як сховище цінності може зростати в ціні. Прихильники дефляції стверджують, що це набагато стабільніше, ніж те, що ми бачимо у глобальній економіці сьогодні.

Ethereum не має загального ліміту, і щороку нова криптовалюта впроваджується в його екосистему. Хоча це робить його інфляційним, показники інфляції зменшуються, оскільки більше ETH надходить в обіг.

Як дефляційні активи з фіксованою пропозицією впливають на поведінку споживачів?

Зроблені правильно, вони можуть зменшити рівень споживання — і це добре.

Багатьма економіками світу керує принцип, що краще витратити гроші зараз, перш ніж вони знеціняться у майбутньому через інфляцію. Борги — у формі позик та кредитів — також дуже поширені на рівні урядів.

Дефляційні активи спонукають споживачів розумно витрачати свої гроші, щоб побачити, як їхні кошти набирають цінності у майбутньому. Однак, як зазначає Йорг Гвідо Хюльсман із Австрійської школи економіки, це не обов’язково означає, що власники криптовалют взагалі не будуть витрачати. Річ у тім, що споживання життєво необхідного — як їжа, паливо чи іпотека — все ще залишатиметься.

Також у дефляційній економіці будуть моменти, коли ви захочете побавити себе — наприклад, сходити до ресторану чи кіно. Хюльсман стверджує, що такі криптоактиви не обов’язково мають убивчий вплив на споживання, але змушують подумати двічі перед покупкою чогось непотрібного.

Це також може змінити ставлення громадськості до боргу, зробивши людей менш схильними позичати гроші для покупки дорогих авто чи телевізорів, знаючи, що їхні платежі у майбутньому тільки додаватимуть у ціні.

Які недоліки дефляції?

Один із головних недоліків — це поняття, відоме як “дефляційна спіраль смерті”.

Подібно до гіперінфляції, це ситуація, коли все доходить до крайнощів, але в протилежному напрямку. Попит падає, тому що люди витрачають менше грошей, а тим часом ціни також знижуються. Через падіння споживацького попиту заробітна плата стає вразливою до зменшення, що знижує економічну продуктивність. Це може призводити до закриття компаній.

Це нагадує своєрідну битву поглядів, коли компанії й споживачі намагаються дочекатися, хто моргне першим. Бізнеси знижують ціни, щоб залучити клієнтів, але споживачі утримуються, очікуючи подальшого зниження цін. У підсумку існує ризик, що це може перетворитися на марафон до дна.

Австрійська школа економіки вважає, що люди все одно повинні витрачати гроші на necessities, стабілізуючи рівень дефляції, щоб уникнути цієї “спіралі смерті”.

Криптовалюти стоять перед дилемою. Як зафіксувати їх у широкому використанні, коли зберегтиши ціни?