Що таке ICO?

ICO – це концепція краудфандингу проєктів у криптовалютній та блокчейн-індустріях, яка виникла нещодавно.
ICO означає Initial Coin Offering (первинне розміщення монет). Це подія, іноді називається “краудсейл”, коли компанія випускає власну криптовалюту з метою фінансування. Зазвичай вона випускає певну кількість криптотокенів і потім продає ці токени своїй цільовій аудиторії, найчастіше в обмін на біткоїни, але це можуть бути й фіатні гроші.
У результаті компанія отримує капітал для фінансування розробки продукту, а члени аудиторії отримують частки у вигляді своїх криптотокенів. Плюс, вони мають повне володіння цими частками.
Як виявити шахрайську ICO?
Є кілька ознак потенційно шахрайської ICO: анонімні розробники, відсутність ескроу-гаманця та неясні або нереалістичні цілі є серед найбільш показових.
Криптовалютна спільнота стикалася з низкою шахрайських ICO-кампаній за останні кілька років. Є деякі червоні прапорці, які є спільними для більшості цих кампаній, і, виявивши які, ви можете уникнути потенційно небезпечних компаній:
- Розробники проєкту або анонімні, або невідомі нікому в спільноті. Якщо люди, що стоять за ICO, не ставлять свою репутацію на кон, вони, швидше за все, почуватимуться безпечно, здійснюючи шахрайство.
- Відсутність ескроу-гаманця для внесків. Якщо всі ключі до пожертвувань учасників зосереджені в руках власників проєкту, ніщо не заважає їм втекти з грошима.
- Нереалістичні/неясні цілі. Коли проєкт не має чіткої, реалістичної дорожньої карти, це означає, що люди за ним у кращому випадку не знають, що роблять. У гіршому випадку, їм все одно, бо вони насправді нічого не збираються робити.
- Відсутність прозорості. Сьогодні показувати етапи роботи над проєктом аудиторії вважається галузевим стандартом у криптоіндустрії. Якщо розробники не випускають фрагменти коду, демо/бета-версії свого продукту, відео за лаштунками або інші види звітів про свій прогрес, можливо, їм нема чого показати взагалі.
Якщо ви знайшли ICO-кампанію, яка демонструє будь-які з вищезазначених ознак, і особливо будь-яку їх комбінацію, найкраще утриматися від внесення будь-яких коштів у неї.
Хіба власники проєкту просто не втечуть з моїми грошима?
Мало або зовсім немає гарантій, забезпечених урядом, залежно від країни. Однак на сьогоднішній день більшість компаній, які запустили свої ICO-кампанії, накладають на себе обмеження, щоб забезпечити достатню довіру та прозорість для учасників.
Найперші ICO були дуже імпровізованими за своєю природою, з невеликими правилами чи обмеженнями. Але незабаром власники стартапів на блокчейні зрозуміли, що без урядового регулювання їхнім обов’язком стає встановлення умов, які забезпечать достатню довіру з боку спільноти і, відповідно, достатній притік внесків.
Це призвело до низки самонакладених обмежень. Ось деякі з них:
- Зберігання внесків членів спільноти в ескроу-гаманцях. Для доступу до коштів, збережених в ескроу-гаманці, власникам потрібні кілька приватних ключів. Один із ключів зазвичай належить надійній третій стороні, не залученій до розробки проєкту.
- Створення юридичної особи для компанії та документування набору умов та положень ICO.
Де я можу знайти більше проєктів, які запустили свої власні ICO?
Є платформи, які роблять процес пошуку та приєднання до ICO-кампанії максимально простим. До них належать Waves, ICO Bazaar та інші.
Багато блокчейн-проєктів запускали свої ICO на власних вебсайтах. Ця практика є субоптимальною в багатьох випадках, тому що це призводить до обмеженого охоплення кампанії: не легко залучити багато людей на свою цільову сторінку самостійно.
Ось чому люди почали створювати платформи, які агрегують ICO-кампанії різних стартапів, подібно до того, як Kickstarter або Indiegogo роблять для проєктів, не заснованих на блокчейні. Іронічно, що деякі з цих платформ також були профінансовані через власні ICO. Ось деякі з них:
- Waves
- ICONOMI
- State of the Dapps (на базі Ethereum)
Що мені дає участь в ICO?
Є багато можливих переваг участі в ICO. Очевидна – ви допомагаєте компанії запустити свій продукт. Також є можливість отримати прибуток, продаючи токени ICO після того, як ви їх придбали.
Так само, як і з Kickstarter, ключовою метою для кожного учасника ICO є допомога у фінансуванні проєкту, який вони особисто вважають цікавим та привабливим. Однак є додаткова можливість отримати прибуток у процесі.
У більшості випадків криптотокени, випущені під час ICO, продаються за фіксованою ціною, номінованою в біткоїнах або доларах США. Ця ціна не підтримується нічим, окрім віри спільноти в команду розробників, що вони випустять готовий продукт у майбутньому, тому вона зазвичай досить низька. Після того, як проєкт розроблений і запущений, вартість токенів стає забезпеченою реальним, працюючим продуктом. І це майже завжди призводить до підвищення ціни. Коли це відбувається, початкові спонсори можуть продати свої токени з значним прибутком.
Наприклад, під час ICO Ethereum у 2014 році токени продавалися за ціною від $0,3 до $0,4 за токен. Після того, як основна платформа проєкту була випущена в липні 2015 року, ціна кожного токена значно зросла і вимірюється в тисячах.
Однак ви повинні пам’ятати, що будь-які прибутки не гарантуються. Кампанія ICO може зазнати невдачі, і в такому випадку всі внески будуть повернені їх відправникам. Навіть якщо вона буде успішною, є шанс, що розробники не зможуть доставити фінальний продукт, і ціна токенів ніколи не зросте. Це ризик, який всі учасники ICO повинні враховувати, коли вирішують внести свій внесок у будь-яку кампанію.
Для чого ще корисні криптотокени ICO?
Це залежить від конкретного проєкту. Іноді вони можуть мати додаткові функції.
Гарним прикладом є Storjcoin. Storjcoins – це криптотокени, які були випущені Storj.io під час їх ICO. Storj.io – це децентралізований стартап хмарного зберігання, і коли їх основний продукт буде випущений, користувачі зможуть витрачати Storjcoins на дисковий простір, крім того, що просто зможуть торгувати ними, як будь-якою іншою монетою. Інший видатний приклад – Ethereum, платформа для побудови децентралізованих додатків усіх видів. Токени компанії, звані Ether, активно використовуються для підтримки роботи додатків, які вже були побудовані на платформі.
Теоретично, токени ICO можуть використовуватися практично для будь-чого, що демонструється ніким іншим, як Ethereum. Спектр можливих застосувань залежить від масштабу проєкту.
Чим ICO відрізняється від IPO?
Дійсно, є деякі паралелі між концепціями первинного публічного розміщення акцій (IPO) та ICO. Однак є кілька ключових відмінностей.
По-перше, акції компанії, випущені під час IPO, завжди позначають частку власності у відповідній компанії. Це не є, за замовчуванням, випадком з криптотокенами, які продаються публіці під час ICO. Криптотокени можуть використовуватися для передачі голосуючих повноважень – більша частка токенів дає більше голосуючої сили – в деяких проєктах, але частіше ці токени є саме тим – одиницями валюти, які ви можете відправляти іншим користувачам і обмінювати на інші валюти.
Інша важлива відмінність полягає в тому, що IPO суворо регулюються урядом. Це вимагає від компанії-учасника підготувати велику кількість документів перед випуском своїх акцій. Це також передбачає серйозні наслідки у випадку невідповідності. Навпаки, краудфандинг криптовалют – це нова сфера, в значній мірі не торкнута урядовим регулюванням. Це означає, що будь-який проєкт може запустити ICO в будь-який час з невеликою підготовкою, і будь-яка людина може взяти в ньому участь і внести свої гроші, незалежно від того, з якої країни вона походить. Це ліберальне середовище несе як нові можливості, так і ризики в порівнянні з більш консервативними IPO.
Було багато успішних ICO?
Так, є багато прикладів.
Першим проєктом, який коли-небудь запустив ICO, був Mastercoin. Він зумів забезпечити біткоїни на суму $5 млн у 2013 році, продаючи власні токени. Багато інших компаній пішли за прикладом, як-от Ethereum у 2014 році або Waves у 2016 році, зібравши понад $18 млн і $16 млн відповідно.
ICO є доведеним і ефективним способом запуску криптопроєктів, за умови, що продукт користується попитом і над ним працює надійна команда.