Як розпізнати можливу аферу ICO?
Як визначити шахрайський ICO?
Існує кілька ознак потенційно шахрайського ICO: анонімні розробники, відсутність ескроу-гаманця та незрозумілі чи нереалістичні цілі — одні із найбільш очевидних.
Криптовалютна спільнота за останні кілька років зіткнулася з численними шахрайськими кампаніями ICO. Є певні “червоні прапори”, які характерні для більшості таких кампаній, і які допоможуть вам уникнути потенційно небезпечних проєктів:
- Розробники проєкту є анонімними або нікому не відомі. Якщо люди, які керують ICO, не демонструють своєї репутації, вони, ймовірно, відчувають себе більш безпечно, створюючи шахрайську схему.
- Відсутність ескроу-гаманця для внесків. Якщо всі ключі до внесків зберігаються в руках власників проєкту, ніщо не заважає їм втекти з грошима.
- Нереалістичні або нечіткі цілі. Коли проєкт не має чіткого й реалістичного плану дій, це означає, що його розробники, в кращому випадку, не мають плану. У гіршому випадку – їм байдуже, адже вони не планують реалізовувати ідею.
- Відсутність прозорості. У сучасному криптовалютному середовищі демонстрація проміжних результатів роботи є стандартом. Якщо розробники не публікують фрагменти коду, демо-версії продукту, “за лаштунками” відео тощо, можливо, їм нема чого показати.
Якщо ви знайшли ICO, яке демонструє одну чи декілька з цих ознак, краще утриматися від будь-яких фінансових внесків.
Чи можуть власники просто вкрасти мої гроші?
Залежно від країни, уряд зазвичай майже не надає жодних гарантій. Проте більшість компаній, які запускають ICO, впроваджують саморегулюючі обмеження для забезпечення довіри й прозорості серед учасників.
Ранні ICO були доволі імпровізованими — без чітких правил чи обмежень. Однак власники блокчейн-стартапів швидко зрозуміли, що без державного регулювання їм самим потрібно створювати умови для здобуття довіри громади.
Це призвело до появи ряду самонакладених обмежень:
- Використання ескроу-гаманців для зберігання внесків учасників. Для доступу до коштів в ескроу-гаманцях потрібно кілька приватних ключів. Один із ключів зазвичай належить сторонній довіреній особі, яка не бере участі в розробці проєкту.
- Створення юридичної особи для компанії та документування умов і правил ICO.
Наприклад, ICO компанії Humaniq є гарним прикладом вдумливої кампанії. Докладний Whitepaper, дорожня карта, чітко визначені цілі, експертні оцінки та відкритість розробників — усе це є ознаками легітимного проєкту.
Де знайти проєкти, які запускають власні ICO?
Існують платформи, які полегшують пошук і участь в ICO-кампаніях. Серед них Waves, ICO Bazaar та ICO Calendar.
Багато блокчейн-проєктів запускають свої ICO через власні веб-сайти. Це часто обмежує експозицію кампанії, адже нелегко залучити широке коло людей на власний сайт.
Саме тому з’явилися платформи, які агрегують ICO різних стартапів, на кшталт Kickstarter або Indiegogo для неблокчейн-проєктів. Іронічно, що деякі з цих платформ також були профінансовані через їхні власні ICO. Ось декілька з них:
- Waves
- ICONOMI
- State of the Dapps (на основі Ethereum)
Чим корисне ICO для мене?
Участь в ICO може мати численні переваги. Основна вигода — це допомога у запуску продукту компанії. Окрім цього, є можливість отримати прибуток, продаючи токени ICO після їх придбання.
Як і у випадку з Kickstarter, основною мотивацією є фінансування цікавого проєкту. Але ICO також пропонує можливість отримати прибуток.
Зазвичай під час ICO токени продаються за фіксованою ціною в біткоїнах або доларах США. Ця ціна базується лише на довірі громади до команди розробників. Після запуску продукту токени набувають цінності за рахунок реального працездатного продукту, що часто призводить до зростання їхньої ціни.
Наприклад, під час ICO Ethereum у 2014 році токени продавалися за ціною від $0.3 до $0.4. Після запуску платформи в липні 2015 року їхня вартість значно зросла, досягнувши до $19.42. Таким чином, деякі ранні інвестори отримали ROI понад 6000%.
Проте варто пам’ятати, що прибутки не гарантуються. Кампанія може провалитися або розробники можуть не реалізувати продукт.
Для чого ще корисні криптотокени ICO?
Це залежить від конкретного проєкту. Деколи токени мають додаткові функції.
Наприклад, Storjcoin, створений Storj.io — стартапом децентралізованого хмарного збереження даних. Токени Storjcoins можна витрачати на зберігання даних, окрім можливості їхнього трейдингу. Інший приклад — Ethereum. Токени Ether використовуються для підтримання роботи додатків, побудованих на платформі.
Варіанти використання токенів залежать від масштабу проєкту.
Чим ICO відрізняється від IPO?
Хоча між ICO та IPO є певні схожості, суттєві відмінності також присутні.
Під час IPO частки акцій надають інвесторам право власності на компанію. У випадку ICO токени здебільшого є одиницями валюти, а не частками власності.
Інша ключова різниця — регуляція державою. IPO підпорядковуються суворим регламентам, тоді як ICO проходить у більш ліберальному середовищі, відкриваючи нові можливості та ризики.
Чи були успішні ICO?
Так, існує багато прикладів успішних ICO.
Першим проєктом, що запустив ICO, став Mastercoin, який у 2013 році зібрав $5 млн у біткоїнах. Інші компанії, як Ethereum у 2014 році чи Waves у 2016 році, також досягли значного успіху, зібравши понад $18 млн і $16 млн відповідно.
ICO є перевіреним способом старту криптопроєктів, якщо існує попит на продукт і надійна команда розробників.
Що таке ICO?
ICO (Initial Coin Offering) — це новий спосіб краудфандингу у сфері криптовалют і блокчейн.
Під час ICO компанія випускає власну криптовалюту для фінансування проєкту, зазвичай обмінюючи токени на біткоїни або фіатні гроші. Це дозволяє компанії отримати необхідний капітал, а учасники отримують криптотокени, які вони потім можуть вільно використовувати чи продавати.